Za co tak naprawdę płacisz swojemu DJ-owi (i dlaczego aż tyle płacisz?)? – ...
Organizując ślub i wesele z pewnością interesuje Cię, ile kosztuje DJ na wesele. To oczywiste, ponieważ cena za DJ-a ma istotne znaczenie podczas planowania kosztów przyjęcia. Młode Pary, z którymi rozmawiam, często mi opowiadają, że są przytłoczone porównaniem cen, mając do wyboru różnych usługodawców. Nie znają cen, nie wiedzą, ile trzeba zapłacić za DJ-a, fotografa, kamerzystę itd. Przede wszystkim jednak szukając po raz pierwszy w życiu konkretnej usługi, zastanawiają się, ile jest ona warta w stosunku do jakości, której oczekują.
Postaram się wyjaśnić, co składa się na cenę za DJ-a i czego można za nią oczekiwać.
Tekst dzielę na dwie części. Z pierwszej już wiesz:
- Jaka jest dobra cena za DJ-a na wesele?
- Ile roboczogodzin zajmuje praca DJ-a weselnego?
PRZECZYTAJ PIERWSZĄ CZĘŚĆ – KLIKNIJ TUTAJ
Dziś odpowiem na najważniejsze pytanie:
OK, TO ILE W KOŃCU ZARABIA ROCZNIE DOBRY DJ NA WESELE W POLSCE?
Założyłem w pierwszej części mojego tekstu, że dobry DJ w Bydgoszczy i okolicach zarabia średnio 3000 – 4000 PLN i gra/prowadzi mniej więcej 30 wesel w roku.
Policzmy, jaki otrzyma możliwy przychód z wesel:
30 wesel x 3000 PLN = 90 000 PLN
30 wesel x 4000 PLN = 120 000 PLN
Jeśli podzielimy to przez liczbę miesięcy w roku wychodzą nam niezłe sumki:
90 000 / 12 = 7 500 PLN
120 000 / 12 = 10 000 PLN
To chyba całkiem nieźle. Chciałbym mieć takie kwoty za DJ-owanie 🙂
Zaraz, zaraz, coś się jednak nie zgadza! To są kwoty brutto! Zapomnieliśmy chyba o kilku sprawach.
KOSZTY – NIKT ICH NIE LUBI, A WPŁYWAJĄ MOCNO NA CENĘ
Koszty podzielić można na stałe i zmienne.
Stałe ponosi się niezależnie od czynionych inwestycji. Koszty zmienne można zaplanować, przesunąć w czasie, a czasem z nich zrezygnować.
ZUS – koszt, który uwielbia każdy przedsiębiorca w Polsce. Niezależnie od tego czy zarabiasz, czy nie: 1457,49 zł x 12 m-cy = 17 490 zł
Księgowość (można prowadzić samemu, ale pomyłki bywają kosztowne) 250 zł x 12 = 3000 zł
Podatek dochodowy – Są dwie pewne rzeczy – śmierć i podatki. Wartość podatku jest zmienna, zależna od przychodu, rodzaju działalności i sposobu rozliczania kosztów. Dla łatwego rachunku tutaj go pominę, niestety on nie zniknie. A wraz z Polskim ładem z pewnością wzrośnie.
Samochód – gdzieś trzeba zapakować tę górę sprzętu, którą przywozi się na wesele. Fajnie by było jeździć nowym autem z salonu. Niemniej da się nie robić wstydu, przyjeżdżając na wesele autem z 2 ręki za 20 000 zł.
Paliwo – 8 litrów (tyle pali średnio mój Jumper) x 6 zł = 48 zł na każde przejechane 100 km. 10 000 przejechanych kilometrów to bardzo delikatny wynik jak na przebieg normalnie użytkowanego samochodu, również na własne potrzeby. Przyjmijmy dla łatwego rachunku:
1000 km miesięcznie x 12 – 480 x 12 = 5760 zł
Ubezpieczenie samochodu – AC + OC – ok 2000 zł
Inne ubezpieczenia – np. sprzętu – można, nie trzeba, więc zostaną pominięte.
Jak do tej pory wyszło razem 28 250 zł (miesięcznie 2354 zł) plus ewentualny podatek, koszty eksploatacji samochodu (naprawy, przeglądy itd.).
No i zapomniałem o pracownikach – coraz więcej DJ-ów współpracuje we dwójkę, z muzykiem (saksofonistą lub skrzypaczką) lub po prostu ma pomocnika do dźwigania i rozkładania sprzętu albo kierowania autem. Jeśli rozlicza się z taką osobą poprzez umowę cywilno-prawną (np. umowę o dzieło), koszt automatycznie wzrasta.
Jak widzisz, robi się dużo. A jeszcze słowa nie było o sprzęcie potrzebnym do zagrania na weselu 🙂
ILE KOSZTUJE SPRZĘT DJ-A?
Naturalnie, to nie sprzęt prowadzi wesele, tylko DJ, który potrafi się nim posługiwać. Niby to “oczywista oczywistość”, ale będę szczery – jakość pracy DJ-a w dużej mierze zależy od narzędzi, których używa oraz jego umiejętności ich obsługi.
Policzmy zatem:
KONSOLA – najważniejszy sprzęt w pracy DJ-a. To dzięki konsoli DJ odtwarza muzykę, czasem także ją miksuje. Rozpiętość cenowa wśród konsol jest duża. Ja korzystam z Denona Prime 2 – koszt w tej chwili to mniej więcej 7 000 PLN.
NAGŁOŚNIENIE – to także podstawa pracy DJ-a. Bez dobrego nagłośnienia po prostu nie będzie nas słychać. Koszt? Różny. Mnie cały komplet nagłośnienia, które używam, kosztował łącznie około 30 000 PLN (4 kolumny, powermixer, mikrofony, statywy, okablowanie).
OŚWIETLENIE – fajnie, gdy DJ posiada trochę dobrego światła. Podkreślam – dobrego, a nie migających małych lampek i wiejskich laserów. U mnie zakup 4 głów ruchomych, skrzyń ładunkowych, 5 mniejszych lamp PAR, rampy oświetleniowej, niezbędnego okablowania i oprogramowania do obsługi oświetlenia wiązał się z kosztem około 20 000 PLN.
STÓŁ DJ – bez ładnego stołu, który widać od frontu, nawet najbardziej elegancki i najlepszy DJ wygląda średnio. Koszt dobrego, efektownego i funkcjonalnego stołu DJ to około 5000 PLN.
LAPTOPY – istotny element sprzętu DJ-a. Ja zawsze wożę ze sobą dwa laptopy – osobny do muzyki i osobny do obsługi oświetlenia. Średni koszt każdego z nich to 4000 PLN.
Podsumujmy, jakie wydatki na sprzęt ponosi DJ. Jeśli dobrze wszystko dodałem, to wyszła kwota 70 000 PLN.
Oczywiście nie trzeba tego całego sprzętu kupić od razu, ja też doszedłem do wszystkiego po latach. Znaczną część wyposażenia trzeba jednak posiadać już na początku przygody z weselami. Można też kupić sprzęt tańszy. Pamiętaj jednak o zasadzie – jakich narzędzi używasz, takie będą efekty pracy.
Ktoś powie – sprzęt można kupić na raty. OK, tyle że wtedy płaci się więcej i chyba nie ma dłuższego okresu rat niż 24 miesiące. Przyjmę więc ostrożne założenie, że na skompletowanie tego wyposażenia będzie potrzebne 5 lat. Pominę tym razem konieczność wymiany wyeksploatowanego i starzejącego się sprzętu.
Średni koszt miesięczny zakupu i eksploatacji sprzętu przez 5 lat wyniesie zatem:
70 000 zł / 60 miesięcy = 1 166 zł
Czy to już wszystko? O czymś zapomniałem?
MARKETING, GŁUPCZE!
Jeśli chcesz, żeby ludzie wiedzieli o tym, że jesteś i działasz, musisz choć w minimalnym stopniu prowadzić działania marketingowe. Sposobów na zapełnienie kalendarza jest dużo. Najlepszą reklamą są oczywiście polecenia od innych Młodych Par – one nie generują kosztów. Jednak dobrą markę tworzy się przez co najmniej kilka lat, więc na początku tym bardziej trzeba skupić się na marketingu.
Kilka przykładów wydatków związanych z marketingiem:
Strona internetowa – utrzymanie domeny jest w miarę tanie. Wraz z serwerem to koszt mniej więcej 150 zł rocznie. Trzeba jednak jeszcze tę stronę zbudować. Koszty projektu i stworzenia fajnej strony, to 4000 – 6000 PLN.
Reklama na Facebooku – sensowny budżet to minimum 500 zł/msc. Rocznie to 6000 PLN
Portale ślubne – koszt najwyższego pakietu (a tylko ten tak naprawdę opłaca się wykupić, jeśli chcesz być wysoko w rankingach) to 700 złotych. Za jeden portal. Do tego co jakiś czas trzeba wykupić dodatkowe punkty, żeby być na wyższej pozycji rankingowej – miesięcznie to koszt 300 zł x 12 miesięcy = 3600 zł
W zaokrągleniu, pomijając już budowę strony internetowej, to koszt roczny 10 000 PLN
Pominę jeszcze kilka innych tematów marketingowych, jak chociażby kursy i szkolenia, wystawienie się na targach ślubnych czy udział w sesji fotograficznej na potrzeby swojej strony, czy kanałów social media – widzicie, jest też naprawdę duuuuużo.
CZAS NA WIELKIE PODSUMOWANIE!
Pora na wnioski. Od razu napisze, że to moje wyliczenia, na podstawie moich obserwacji, doświadczeń, kosztów, które na co dzień ponoszę prowadząc działalność gospodarczą. Każdy może wpisać tutaj swoje stawki.
Nie wziąłem pod uwagę przychodów z innych imprez niż wesela, ale i nie policzyłem kilku kosztów. O niektórych zapewne zapomniałem. Popatrzmy:
Potencjalny możliwy przychód w skali roku wyszedł odpowiednio:
90 000 / 12 = 7 500 PLN miesięcznie przy stawce 3000 złotych
120 000 / 12 = 10 000 PLN miesięcznie przy stawce 4000 złotych
Średni roczny koszt prowadzenia działalności
28 250 zł / 12 miesięcy = 2354 zł
Średni koszt zakupu i eksploatacji sprzętu w ujęciu 5 lat
70 000 zł / 60 miesięcy = 1166 zł
Średni koszt prowadzenia marketingu przez rok
10 000 zł / 12 miesięcy = 833 zł
Zysk – odejmujemy koszty od przychodów:
Przy cenie 4000zł i 30 weselach w roku: 10 000 – 2354 – 1166 – 833 = 5 647 zł przed opodatkowaniem
Przy cenie 3000zł i 30 weselach w roku: 7 500 – 2354 – 1166 – 833 = 3 147 zł przed opodatkowaniem
Dłuższej analizy już chyba nie potrzeba. Tak wygląda rzeczywistość pracy DJ’a, który w działa w pełni legalnie – prowadzi działalność gospodarczą.
Teraz już wiesz, za co tak naprawdę zapłacisz swojemu DJ’owi za wesele! 🙂 Na pewno nie tylko za granie muzyki i mówienie do mikrofonu 🙂